Archív kázní

Vyhľadať
Povolanie Ježišových prvých učeníkov sa nám môže na prvý pohľad javiť ako triviálny príbeh jednoduchých rybárov, ktorí sa z neznámych dôvodov rozhodli nasledovať Ježiša. Obsahuje však oveľa viac… Je to výzva pre nás všetkých, aby sme sa rozhodli zanechať všetko vzácne a dôležité v prospech Záchrancu, ktorý nás pozýva spolupracovať s ním na Jeho záchrannej misii pre ľudstvo. ...
Christus resurrexit ! Evanjelista Marek zaznamenáva vzkriesenie veľmi jedinečným spôsobom. Píše o tom, ako od polovice svojho pôsobenia, Ježiš odkrýva pred učeníkmi mesiánske tajomstvo. Tri krát, vždy v jedinečnom kontexte, hovorí o tom, ako bude trpieť, zomrie a na tretí deň vstane z mŕtvych. ...
Posledný týždeň pred zmŕtvychvstaním je kľúčový. Evanjelista Marek venuje tomuto týždňu takmer polovicu celého svojho záznamu evanjelia. A nie je to zbytočné. Dozvedáme sa detaily naplnenia proroctiev o tak dlho očakávanom Kráľovi. Paradoxne a zároveň presne, ako bolo prorokované, prichádza na osľati. Nie náhodou je spomínaná Betfága a Betánia. ...
Často si v živote povzdychneme a povieme si slovíčko „keby”. Keby som viac zažíval Boha, keby som možno mal viac, alebo keby som žil v čase, keď Ježiš chodil po zemi. Marek nám však zachytáva, že keď tu Ježiš fyzicky bol, tak nám povedal, že kráľovstvo Božie je blízko, je pri nás a my sme pozvaní, aby sme v ňom žili. Žiadne „keby” nám nestojí v ceste. Božie kráľovstvo môžeme zažívať napriek našej minulosti, môžeme ho prežívať tu a teraz a Božie kráľovstvo otvára pred nami hodnotnú budúcnosť. Takéto pozvanie sa neodmieta.
Evanjelista Marek je stručný, priamy a ide vždy rovno k veci. Bez predstavenia nám hovorí o Jánovi Krstiteľovi, ktorý káže na brehu Jordána. Káže o pokání na odpustenie hriechov a krstí ľudí. A pritom sa deje niečo nevídané. Hoci to nie je miesto, kde by sa diali nejaké zázraky, alebo by počuli nejaké povzbudivé kázanie prichádzajú obrovské davy z celého Judska a Jeruzalema. Prichádzajú, aby vyznávali svoje hriechy a boli pokrstení. Zrazu prichádza aj samotný Ježiš, ktorý je tiež pokrstený.
K porozumeniu evanjelia podľa Mareka a Mareka ako autora, je kľúčový príbeh, ktorý je popísaný v strede tohto evanjelia. Prvá polovica jeho knihy hovorí o Ježišovi ako víťazovi. V druhej začína Pán Ježiš odhaľovať to, že Jeho láska niečo stojí, teda vlastne stojí veľmi veľa. Marek nám v 8. kapitole vyrozpráva príbeh o mužovi, ktorý bol uzdravený zo slepoty. Nešlo to však len tak. Ježiš to urobil na dvakrát. Prečo?
Život s vojnou a mierom. Ako máme žiť ako kresťania, keď čelíme realite vojny? Nemôžeme zmeniť veci na globálnej úrovni, ale môžeme sa uistiť, že naše srdcia a činy sú zamerané na pokoj. V tejto kázni hovoríme o piatich veciach, ktoré by sme mali robiť a piatich veciach, ktoré by sme v týchto neistých časoch robiť nemali.
Učeníkom Pána Ježiša sa doslova v tých dňoch zosypal svet i celý život. Zostali bez vedenia, opustení a ustráchaní. Boli skrytý za zatvorenými dverami. Do toho fyzicky vstúpil zmŕtvychvstalý Ježiš a povedal dva krát slová, ktoré zostávajú večne platnými slovami do takýchto situácii: „Pokoj Vám!“ Čo znamenajú tieto slová, aká je ich autorita, ako ich môžeme aj v dnešných časoch prijať a zároveň požehnať nimi svet okolo seba – to je téma dnešnej kázne.
Po dekádach pokoja v našom európskom kontexte sme sa zrazu zobudili do vojny. Okamžite sme stáli pred otázkami: čo máme robiť, ako sa máme modliť, či to príde aj ku nám, či nebude tretia svetová vojna, ako to povieme svojim deťom. V tomto pastoračnom kázaní sa pozrieme na biblický pohľad na to: čo bude, čo sa vlastne deje a čo môžeme urobiť my.